3/12/2013

THE Elämäntapamuutos

Tämä aihe on niin läpi käyty ja puhuttu blogeissa, että hetken mietin, lähdenkö minäkin nyt siihen rumbaan. Ainahan näitä lupauksia tehdään: "kesäkuntoon", "liikunnantäyteisempi ja terveellisempi elämä", "elämäntapamuutos", mutta kukaan ei koskaan puhu laihdutuskuurista. Mä olen päättänyt laihduttaa kymmenen kiloa, joten aion kutsua tätä kuuriani sillä nimenomaisella termillä. Tiedän että en ole ylipainoinen eikä minun "tarvitse" laihduttaa, mutta jos en nyt pysäytä painonnousuani, niin on se tehtävä huomattavasti hankalampi vielä toisten kymmenen ylimääräisen kilon kanssa. Jos saan painoni muutamaa indeksiä alhaisemmaksi pysyen edelleen normaalipainon muotissa terveellisemmän ruokavalion sekä säännöllisen kuntoilun avulla, miksi en yrittäisi sitä?  Onpahan taas varaa lihoa se kymmenen kiloa takaisin, jos herkkuhimo iskee. Parhaimmassa tapauksessa ylläpidän terveellisiä elämäntapojani vielä tavoitteeni saavutettuani, mutta pahimmassa tapauksessa palaan takaisin vanhaan elämänrytmiini, jossa painonnousu oli luokkaa 2 kg / vuosi.

Olen itsepäinen persoona. Tämä laihdutuskuuri sai alkunsa siitä, kun poikaystäväni "hienovaraisesti" vihjaisi, että voisin pitää herkkulakkoa. Ja koska hän suuresti väittää, että en pysty siihen, minäpä aion näyttää, että onnistun, koska olen tehnyt sen ennenkin. Herkkulakolla ja 12 minuutin päivittäisellä lihaskuntorutiinilla sain viimeksi pudotettua 10 kiloa muutamassa kuukaudessa. Nyt pudotettavan painon määrä on sama ja aikaa 11 viikkoa. Jos en aseta itselleni mitään aikamääritteistä tavoitetta, en luultavasti tule pääsemään siihen koskaan.  ("Ai kesäkuntoon 2014, eihän mun vielä tarvitse aloittaa" --> Maaliskuussa 2014 pudotettavaa 15 kiloa... --> "Äh, olkoon kesäkuntoon 2015" --> ikuinen maalin saavuttamattomuuskierre).

En tiedä kuinka paljon teitä siellä ruudun toisella puolella kiinnostaa nämä asiat, mutta ajattelin listata tähän omia treenisalaisuuksiani, tai sääntöjä, joiden mukaan oma kuurini etenee. Onpahan itsellenikin tarvittaessa mustaa valkoisella.

-Älä ole liian ankara itsellesi. 
-Älä käy vaa'alla joka päivä.
-Syö monipuolisesti.

-Liiku joka päivä.
-Älä anna kiloklubin ruokapäiväkirjan palluroiden jäädä punaisiksi, kuin kerran viikossa.
-Suorita sama tuttu 12-20 minuutin lihaskunto-ohjelma päivittäin.
-Kävele portaat hissin sijaan.
-Älä syö karkkia tai leivonnaisia
-Älä juo limsaa enempää kuin 2 lasillista viikossa.
-Jos töissä ei ole ruokataukoa, vaan pelkkiä kahvitaukoja, voit nälän iskiessä syödä ateriankorvauspatukan. Muuten kahvitauoilla voi nauttia esimerkiksi hedelmiä, ruisleipää tai pähkinöitä.
-Ota omat eväät mukaan.
Kuvat weheartit

Oman ruuanlaatuni seuraamiseen käytän ainakin toistaiseksi kiloklubia, mutta en tarkkaile sitä liian jyrkästi, koska kaikkia ruoka-aineita ei sieltä löydy. Esimerkiksi ateriankorvauspatukat luokitellaan herkuiksi, eikä niistä tule palluroihin läheskään yhtä paljon proteiniia ja kuitua, kuin niissä todellisuudessa on. Tänään olen syönyt vain leipää, jossa on yli 6g/100g kuitua, joka lasketaan kiloklubin mukaan korkeakuituiseksi viljatuotteeksi, mutta silti tuo kuitupallero väittää, että vain 34% viljatuotteistani on korkeakuituisia. Samalla myös kuitujen kokonaismäärä jää alhaisemmaksi, kuin todellisuudessa. Kohta en varmaankaan kyllä käytä koko ruokapäiväkirjaa ollenkaan, koska osaan jo kasata ateriani oikeantyyppisistä aineksista: syön paljon salaattia oliiviöljyn kanssa (hyvälaatuinen rasva ja paljon kasviksia), täysjyväleivän päällä paljon kinkkua (korkea kuitumäärä ja paljon proteiinia), nautin välipaloilla ruisleipänappeja (korkea kuidun määrä), hedelmiä (paljon vitamiineja eikä liikaa sokeria) sekä pähkinöitä (paljon proteiinia ja hyvänlaatuista rasvaa) ja vältän perunoiden, riisien ja pastojen syömistä (lihan tai kanan seuraksi salaattia ja näkkileipää). 

Tämän hetkinen paino: 70,5 kg | Tavoitepaino 62kg

6 comments:

  1. Tsemppiä koitokseen. Itse pudotin 15kg vuodessa ja nämä viimeiset 5kiloa ova niin pirun tiukassa mutta kyllä ne lähtee :-D Ja parempi kaveri verraten puntariin on mittanauha! Vaikka viisari ei liiku niin nauha lyhenee aina :)

    Terve järki ja kohtuullinen yrittäminen tuottaa tulosta. Tsemppiä, kyllä onnistut! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos kannustuksesta! Mittanauha olis muuten kiva kaveri, mutta sen kanssa mittailu on jotenkin niin hankalaa ja en mie noista mitoista tiiä, että kuinka palojn niitten pitäisi olla. Painosta sentään osaan arvioida, että minne asti pääsen.

      Delete
  2. Ohoh! Muista kuitenkin kaiken joka tuutista tulevan terveysintoilun lomassa että olet todella kaunis nytkin! Älä siis liikaa tuijottele numeroita ja ohjeita :) Mutta onnea koetukseen, toivottavasti sulle tulee tosta hyvä olo, mulle ainakin tulee liikunnasta ja hyvästä ruokavaliosta energisempi, iloisempi ja kaikin puolin parempi olo :) Vielä yksin neuvo joka mun piti oppia kantapään kautta: ei sillä ole väliä "mokaatko" tai "laimilyötkö suunnitelmia" välillä, vaan sillä kuinka nopeasti pääset takaisin terveelliseen rytmiin :)

    Saara

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos paljon kommentista ja kannustuksesta! Ja todellakaan ei pitänyt sen takia aloittaa, koska kaikki siitä puhuu ja en halua tulla luulluksi sellaiseksi, joka tekee tätä vain väliaikaisesti ja sen takia, että se on pinnalla. Haluan katsoa pystynkö samaan mihin 5 vuotta sitten ja haluan näyttää että pystyn syömään terveellisesti jos vain haluan. Toivottavasti miullekin tulee yhtä hyvä fiilis tästä, että tulisi jatkettua.

      Delete
  3. Replies
    1. Vissiin jotain 174cm, en tosin muista millon on mitattu viimeks.

      Delete